Morsø Ungdomsskole er tovholder på SSP, idet SSP rent organisatorisk, ledelsesmæssigt og administrativt er forankret i Morsø Ungdomsskole.
Her har SSP-koordinatoren og SSP- og Projektmedarbejderen deres daglige gang.
Til højre ses en grafisk oversigt over organiseringen af og samarbejdet omkring SSP. Som det ses, opereres der på 3 niveauer - det politiske, det koordinerende og det udførende.
Kredsrådet opererer på det politiske niveau. I Kredsrådet deltager Politidirektøren og borgmestrene i politikredsen. Deres opgave er at sikre samarbejdet mellem politiet og kommunerne.
Lokalrådet opererer på et koordinerende niveau og arbejder ud fra handleplaner, der er udarbejdet for Politiets og Kommunens indsatser. De gennemgår statistikker over kriminalitetsudviklingen samt forebyggende og kriminalitetsforebyggende initiativer. Der drøftes desuden konkrete sager. Lokalrådet består af:
Som en udløber af Lokalrådet er der et koordinationsudvalg for "Trygt natteliv" samt "Politiets radikaliseringsnetværk".
Koordinationsudvalget for "Trygt natteliv" består af
"Politiets radikaliseringsnetværk" - også kaldet INFO-hus Politi, har som navnet antyder fokus på forebyggelse af radikalisering og ekstremisme blandt Kommunens borgere - herunder også unge. I Kommunen har vi også et lokalt INFO-hus (INFO-hus Kommune). Her sidder følgende med:
Styregruppen består af
SSP-koordinator
SSP-koordinatoren opererer på det koordinerende og det udførende niveau i SSP-arbejdet og refererer til Ungdomsskoleinspektøren og derefter til Styregruppen, hvor den samlede præventive indsats iværksættes ud fra målsætninger, delmål, de mere kortsigtede indsatsplaner samt de afsatte ressourcer.
SSP-koordinatoren har primært sit virke indenfor den generelle forebyggende indsats, men også i nogen grad i forhold til mere specifikke og individorienterede indsatser (f.eks. definerede grupper af børn/unge). Den daglige sparring foregår i relation til Ungdomsskolens ledelse, SSP-kontaktlærere, SSP-medarbejderen, Forebyggelsesbetjentene og Center for Børn og Familier. SSP-koordinatorens funktioner er, at
SSP-medarbejderen
SSP medarbejderen opererer på det udførende niveau og samarbejder tæt med SSP-koordinatoren. SSP medarbejderen skal gennem tillidsvækkende og anerkendende dialog, undervisning, selvværdsfremmende aktiviteter samt støtte og vejledning, bidrage til, at barnet/den unge i samarbejde med forældrene og andre ressourcepersoner får opbygget et selvværd og et socialt netværk. Endvidere er det også målet at indsamle viden, signaler og bekymringer på børne- og ungeområdet, og reagere på disse bekymringer inden, de når at udmønte sig til større og sociale/politimæssige sager.
Desuden indgår SSP medarbejderen som medarbejder i Ungdomsskolens klubtilbud, undervisning og projektvirksomhed. SSP-medarbejderens funktioner er at: